ingegoesusa.reismee.nl

Verschillen Nederlandse en Amerikaanse school

Ik dacht laat ik eens een blog post schrijven over de verschillen tussen een Nederlandse en een Amerikaanse middelbare school. Dit zijn natuurlijk de verschillen die ik ervaar hier.

• De leerlingen in de klassen

Een van de grootste verschillen in de leerlingen in je klas. In Nederland zit je in de klas met alleen mensen van jouw jaar en jouw niveau. Hier hebben ze geen niveaus op school dus zit je al sowieso niet gescheiden van elkaar. Maar wat ik nog niet wist is dat ze hier in de meeste klassen ook de jaren door elkaar halen. Ik ben een senior (laatste jaar) maar in al mijn klassen zitten ook veel juniors (een na laatste jaar). Ik heb zelfs ook twee lessen waar freshmen (eerste jaar) en sophomores (tweede jaar) in zitten. Dit zou in Nederland helemaal niet kunnen aangezien wij een vakkenpakket kiezen en elk jaar dezelfde lessen hebben. Hier kan dat wel omdat zij geen pakket kiezen maar elk jaar, of soms zelfs semester, maar nieuwe vakken kiezen. Zij moeten er alleen voor zorgen dat ze aan het einde van hun laatste jaar alle credit punten hebben. Zo moeten ze bijvoorbeeld 3 credit punten voor wiskunde hebben om te kunnen slagen.

• De manier van kleden

In Nederland kleden wij ons elke dag leuk aan voor school. We proberen er zo leuk mogelijk uit te zien. Hier staat of het comfortabel is op nummer 1. Alle leerlingen lopen erbij alsof ze net uit bed zijn gestapt. Knot op hun hoofd, joggingbroek aan met een trui van 3 maten te groot erboven. Het maakt ze echt allemaal niet uit. Ook dragen ze heir veel sportkleding. Alle meisjes lopen in een sportlegging met of een trui of sportshirt erboven. Het merk Lululemon is dan ook het meeste populair.

• Na schoolse activiteiten

Sport of bijvoorbeeld theater doen wij niet op school maar in ons drop/stad in onze vrije tijd. Hier gebeurd dat allemaal na school. Ook doen ze de sporten in bepaalde seizoenen. Zo zijn de herfst sporten: meisjes tennis, jongens American football, jongens voetbal, meisjes softball, meisjes golf, meisjes volleybal, jongens zwemmen, en hardlopen. De wintersporten zijn: meisjes en jongens basketbal, meisjes zwemmen, en jongens en meisjes worstelen. De lente sporten zijn: meisjes voetbal, jongens baseball, jongens tennis, track and field, meisjes lacross, en jongens volleybal. Doordat ze de sporten in verschillende seizoenen doen heb je dus veel leerlingen die meerdere sportend doen. Je hebt er een paar leerlingen tussen zitten die heel atletisch zijn en dus 3 sporten doen.

• School spirit

Het enige wat wij doen op school is leren, voor zo ver we dat al doen. Maar doordat de leerlingen hier in Amerika op school ook sporten beoefenen ontstaat er een enorme school spirit. Een goed voorbeeld hiervan zijn de football games. Aan het begin van het school jaar is het football seizoen. Dat betekend dat er elke vrijdag een wedstrijd is waar alle leerlingen naar toe gaan. Er is dan ook elke keer een ander thema en iedereen kleedt zich volgens dat thema. Er is een student section waar alle studenten gaan zitten. De seniors zitten vooraan en de juniors daarachter, en zo door. Er worden ook elk jaar 4/5 seniors aangewezen door de rector die de leerlingen moet oppeppen. Om de zoveel tijd staan we weer op de banken ‘fhc go go go’ te schreeuwen.

• Striktheid

Hier op school zijn ze veel strikter dan dat wij gewend zijn. En dan bedoel ik nier in de klas, want daar is het heel normaal om gewoon te ontbijten in je eerste uur. Of om met koffie en donuts in de klas te zitten. Nee ik bedoel vooral buiten de lessen. Als jij naar de wc moet, moet jouw leraar een ‘hall pass’ voor jou schrijven. Hierin wordt opgeschreven waar je naar toe gaat, hoe laat je bent vertrokken, vanaf welk lokaal je komt, je naam en de naam van je leraar. In de gangen zit op elke hoek iemand van de security om je hall pass te checken. Alle leraren dragen ook elke dag een naamkaartje zodat ze weten dat het een leraar is op de school. Dit doen ze vooral omdat er zo veel schietpartijen op scholen zijn. Zo is het altijd ‘verdacht’ als er iemand door de school rondloopt zonder pas of naamkaartje.

Ineke

Leuk weer iets van je te horen en dat je deze keer een inkijk in de school geeft
Dit is nieuw voor mij ,nooit daar naar school geweest . Ja en de beveiliging ... is van de laatste haren , helaas dat je hier mee moet op groeien .
Dan is het gelukkig in Nederland nog niet zo erg ,

Anneke en Ernst

Hai lieve Inge,
Dank voor je nieuwe blog.
Wat een ander niveau dan in Nederland. Dit hadden we nog nooit gehoord, maar leuk om deze ervaring/verhaal nu van jou te horen.
Het is zoveel anders . Of je het leuk vind wel of niet horen we nog wel eens van je.
Inge je bent nu al 4.5 maand in Amerika, hoe bevalt het je ?
Je bent bijna over de helft, en je zult zeker al van houden?
Inge leuk dat we weer van je gehoord hebben en tot de volgende blog.
Liefs Anneke en Ernst?❤️?????

Suze

Wat leuk Inge,al die verschillen.
Je schrijft niet waar je voorkeur naar uitgaat. Maar.....ik heb zo een vermoeden.......!
Het lijkt me prima uit te houden daar, al zul je in deze feestmaand wel eens een traantje moeten wegpinken misschien.
Geniet vooral!
Suze

Rina

Ha Inge,
Wat leuk om weer iets van je te horen en wat een verschil met school. Ik denk dat jij je al aardig hebt aangepast. Er wordt veel aan sport gedaan en dat is voor jou natuurlijk ook fijn. Je hebt ook al veel vrienden gemaakt zo te zien. Allemaal leuke vriendinnen. Straks is hier het Sinterklaasfeest en dan ben je binnenkort ook jarig.Ik hoop dat je er allemaal van kan genieten, ook al zul je het thuisfront wel eens even missen. Inge geniet er nog van en ik wens je vanuit een regenachtig Vlissingen alvast hele fijne feestdagen. Dikke knuffel!!!!!!

Jopy

Hoi Inge,
Leuk weer wat van je te horen! Ik heb het idee dat je het prima naar je zin hebt; dat is fijn. Die schoolwereld is inderdaad behoorlijk anders dan die in Nederland; misschien ben je daar zelf ook enigszins door verrast? En wat gaat het snel, alweer bijna december. Ik wens je een fijne decembermaand (incl. je verjaardag!). Bijzonder om die te vieren temidden van je American family and friends. Geniet er maar van! Groetjes vanuit Middelburg van Jopy en tot een volgende keer!